Start
Redactie
Beemster Agenda
Nieuwsarchief
Foto-impressies
In gesprek met
Verenigingen
Gastenboek
Over de Bengel
Links
Hoe schrijven we BeemSTER tot merknaam
Zit Beemster waar het toerisme betreft in een spagaat?
Middenbeemster, 13 juli 2016
Op 6 februari 2015 ondertekenden Stichting Beemster Werelderfgoed, Historisch Genootschap Beemster, Stichting De Beemster Keyser, AOV Beemster Ondernemer, Stichting Onder de Linden, Stichting Plattelands Vernieuwing Beemster en Gemeente Beemster een intentieverklaring. De zeven partijen wilden het doel nastreven om de Beemster te presenteren als één sterk merk.
Deze zeven partijen nodigden daarop Buro Zorro en Bureau Toerisme Laag Holland uit om een plan te ontwikkelen over het toeristisch en cultureel aanbod van de Beemster door middel van productontwikkeling & gastvrijheid. Op maandag 9 juli 2016 werd in bezoekerscentrum Westerhem een 'brainstormavond' gehouden.
 
  1999-2016
Het was niet de eerste keer dat er serieus wordt gekeken naar de mogelijkheid toeristen naar de Beemster te lokken. Reeds op 16 januari 1999 kwam voor het eerst een werkgroep bij elkaar om te spreken over wat Beemster als Werelderfgoed in de toekomst in toeristisch opzicht kan betekenen. De voorlaatste vond plaats op 1 april toen studenten Studenten van de Hogeschool voor Toeristisch en Recreatief Onderwijs (HTRO) de vraagstelling wilden beantwoorden hoe Beemster zich  op toeristisch gebied beter kan profileren en ontwikkelen? Een oplossing werd aangebracht: een modderbadrace (Hmm, 't zou kunnen) en elke Beemsterling op Engelse les.
In de tussentijd werden talloze besprekingen gehouden met het doel het voor toeristen aantrekkelijk te maken Beemster te bezoeken, liefst met een volle portemonnaie! En daar zit dus juist de crux. Er zijn vele ideeën, maar zonder enorme investeringen lijken die te kostbaar om te realiseren, temeer daar niet op horden toeristen wordt gehoopt. Natuurlijk, we hebben in Middenbeemster een historische kern, maar die heb je zelfs met de rollator al in een half uurtje bekeken. De horeca: prima, want op de Buurt en rond de pleinen zijn maar liefst zeven plekken waar je wat kunt eten en drinken. En een bezoek bij één van de deelnemers aan Beemster Lusthof adres levert heerlijke verse producten, zo van het land.  
  Maar voor een stukje boerenkaas, een hortensia of een pondje sperciebonen lok je geen kooplustige toerist naar de Beemster. Dat zijn vooral bewoners van omliggende gemeente, die natuurlijk ook welkom zijn.
We willen bezoekers die komen rondkijken en genieten van de landelijkheid en de rust en liefst langer dan een dag hier verblijven.
Toeristen willen vooral zien hoe lang de dijk is die om het Werelderfgoed heen loopt en dat is eigenlijk alleen van bovenaf goed zichtbaar. Echter, een helicoptervlucht is niet mogelijk omdat de aanvluchtroute naar Schiphol toevallig boven de Beemster is. De toren van de kerk opklimmen is zeer omslachtig en alleen weggelegd voor lenige toeristen.
Maar wat kan Beemster dan aan vertier en bezienswaardigheden bieden? Rustige wandelpaden door de weilanden en niet langs de wegen of rijwielpaden?.... je moet de agrariërs er niet over horen!
Een idee dat al tijdens de eerste bijeenkomst in 1999 ter tafel kwam was een rondvaart met cruiseschepen langs de Ringdijk of misschien een stukje. Wellicht dat er nu, 17 jaar later, een ondernemer is die elektrische plezierbootjes zoals in de Amsterdamse grachten, een stukje of helemaal langs de Ringdijk wil laten varen. Er zijn prachtige stukken genoeg waar kan worden uitgestapt om vanaf die hoge dijk de Beemster in zijn volle glorie te kunnen bewonderen. Die dijk is van nature hét belangrijkste onderdeel van de droogmaking en je raakt er niet over uitverteld.
 
  Er zijn gelukkig nog steeds Beemster bestuurders, ondernemers en vrijwilligers die in toerismebevordering geloven en daarom werden Buro Zorro en Bureau Toerisme Laag Holland uitgenodigd om nu eindelijk eens een plan te maken voor BeemSTER als merknaam. De beide dames van Buro Zorro en Toerisme Laag Holland bleken zich met veel inzet van de opdracht te hebben gekweten.
Er bleek voor deze avond veel belangstelling te bestaan. Na een snelle inleiding waarin vier onderwerpen waren aangegeven werden de aanwezigen in vier werkgroepen verdeeld en schaarden zich onder de noemer 'Storytelling' in vier vertrekken van het bezoekerscentrum Westhem om de tafel om ideeën te spuien.
Beemster lab Storytelling?
De workshop Storytelling gaat in op verhalen over de Beemster door theatermakers, schrijvers en historici voor een zo groot mogelijk geïnteresseerd publiek. In de werkgroep storytelling zaten we met 8 mensen om de tafel, die met een groot wit papier was bedekt. Hier schreef Rona Uitentuis de kreten op, die boven kwamen drijven. Iedere groep kreeg een half uur de tijd maar eerlijk gezegd, het waren vaak herhalingen van wat er bij eerdere sessies ook al geopperd werd.
Misschien zal de nieuwe aanpak verrassende uitkomsten brengen. In ieder geval zal in de komende periode in themasessies aandacht worden besteed aan bundeling en verbetering van aanbod, storytelling en vernieuwing.
 
 

 

Fort Resort
Iets wat veel bijdraagt aan toerisme-bevordering is Fort Resort Beemster aan de Nekkerweg, dat veel toeristen trekt. Je kunt er recreëren, slapen en eten en er is een lijntje naar de golfbaan. Daar is echter wel een enorme investering aan vooraf gegaan en een investeerder zal zich nog wel twee keer bedenken, voor hij/zij zich hieraan waagt..
17de eeuw Buitenhuis in Beemster?
Beemster moet op Beemster maat blijven denken en geen kastelen bouwen zoals in Almere het geval was (zie de video). Hoewel daar nu een nieuwe bestemming voor lijkt te zijn gevonden: het wordt een heksenkasteel en gaat honderdduizenden toeristen trekken!

In Beemster een nieuw buitenpaleis bouwen of zelfs een ruïne, zou ook een prachtig verhaal voor het storylab kunnen zijn, maar helaas, het zal niet niet haalbaar blijken te zijn.
De opdracht van deze avond was uit te zoeken wie verhalen gaat vertellen, spelen of schrijven om toeristen lekker te maken voor de Beemster. Bij elke groep werd tot slot een samenvatting gemaakt. Door het grote aantal deelnemers en de toevallig warme zomeravond bleek Westerhem toch wat aan de krappe kant.
Het kan zijn, dat Storylab op deze pagina een beetje onsamenhangend is 'vertaald'. Het ging gepaard met herinneringen aan voorgaande jaren en de pogingen om Beemster toeristisch aantrekkelijk te maken. De volgende sessies zullen wellicht meer duidelijkheid brengen.