Start
Redactie
Beemster Agenda
Nieuwsarchief
Foto-impressies
In gesprek met
Verenigingen
Gastenboek
Over de Bengel
Links
Tweede Uitmarkt Uit! Aan het Marktplein doorslaand succes
Middenbeemster, 27 september 2016    
  Het uitzonderlijk mooie nazomerweer van zondag 25 september speelde het Culturele Beemster evenement Uit! Aan het Marktplein wellicht parten. Het viel ook in te denkend dat velen liever de fiets pakten om in de natuur nog te kunnen genieten van de gulle zon in plaats van de hele middag 'onderdak' te zijn in Onder de Linden of de KeijserIn, de nieuwbouw van de kerk van Middenbeemster.
Toch kon Jaap Dik in Onder de Linden namens de gezamenlijke organisatie een redelijk groot publiek verwelkomen. Hij kondigde vier muzikale evenementen aan, die op deze middag het publiek in drie groepen zou verdelen. De optredens duurden drie kwartier met telkens een tussenpauze van 15 minuten.
Trio Tange Extremo
Wie de eerste ronde in Onder de Linden bijwoonde, moest al direct constateren dat het toch helemaal niet zo'n gek idee was geweest om niet te kiezen voor de buitenlucht. Hier trad het Trio Tango Extremo op de nieuwe sfeervolle verlichting van dit vestzaktheater minstens net zoveel Zuid-Amerikaanse zon ten beste werd gegeven. Violiste Tanya Schaap gaf het publiek meteen al een gevoel van saamhorigheid door te vertellen dat zij al jaren heééél erg graag in Onder de Linden had willen optreden. Bassist Thomas Pol bleek zo'n zelfde verlangen te hebben; hij had namelijk net een ritje van 12 uur vanaf de Bodensee achter de rug om hier op tijd aanwezig te kunnen zijn.
 
En pianist Rob van Kreeveld tenslotte, had een tournée door Zuid-Amerika, Uruguay onderbroken en was gelukkig een paar uur tevoren op Schiphol geland. Het eerst gespeelde werk was natuurlijk: de 'tango' en wel 'Liberta' van Piazzola. De naam Tango Extremo indachtig werd dit vol Zuid-Amerikaans ritme gebracht. Maar toen kwam weer de Middenbeemster om het hoekje kijken door 'Romanza voor mijn buurtje'. Het optreden werd afgesloten met een Peruaans liedje in driekwartsmaat in het Nederlands vertaald: Niemand mag zien hoeveel pijn ik lijd! Edith Piaf maakte er op haar manier een succesnummer van. Bassist Thomas gaf nog een heerlijke solo ten beste. Kortom: 'Het was volop genieten van dit trio, waarbij nog wel even waard is te vermelden dat Tanya met haar droge humor, die aan die van Brigitte Kaandorp deed denken, het bijwonen van dit optreden 'bijzonder plesant' maakte.
  Full Voice
Een heel contrast met het eerste optreden was de performance die de á capella groep 'Full Voice' het publiek in de fyer van de nieuwbouw bij de kerk voorzette: drie dames en drie heren: Michiel Rampaart, Anne Garretsen, Lennart Ackermans, Choe Martindale, Itai Siegel en Sharon van den Braber waren jong en stralend van enthousiasme.
Van de liedjes die helaas niet allemaal werden aangekondigd waren de teksten soms onverstaanbaar, al waren er veel parapappa's, doebiedoedoebs en lalalala's bij en daar is natuurlijk niets aan uit te leggen.
Ook werd gebruikt van kunstjes met de microfoon.
Het liedje Yesterday hoefde echter geen uitleg en de manier waarop de stemmen door elkaar leken te zijn gevlochten was heel fraai. Niet voor niets werd deze groep om zijn muzikaliteit beloond met de publieksprijs van 'Muziek aan de Middenweg' . Dat was wat het luisteren betreft. De presentatie van dit muzikale zestal waar het bewegen, kleding en miniek betreft, deed enigszins rommelig aan. Ieder deed zijn 'eigen ding'; waar het een á capella groep is, had alles misschien wat meer op elkaar afgestemd kunnen zijn.

Voorheen Eigen Werk eerst
Het bijwonen van het trio 'voorheen Eigen Werk Eerst' in de kelder onder de nieuwbouw van de kerk, bleek eigenlijk een zwanenzang te zijn, want Samir Bashara, Cor Cordol en Paul Luiken hebben een nieuwe naam bedacht, die wel onder strikte embargo verteld werd, maar niet gepubliceerd mocht worden. Dit was een heel plezierig optreden, waarbij de heren het publiek er met een leuke introductie van hun liedjes het publiek stevig bij betrokken. Het betekende wel dat iemand op de eerste rij aan de tand werd gevoeld en in dit geval werd dus aan de schrijvende pers gevraagd wat er zo allemaal werd opgetekend en of de genoteerde naam van een liedje klopte.

 
Liedjes als: Boeken, Voetbalvaders, Happy Hour, Ik weet, de liefde komt voor de val, Olieverf op Canvas of Het meisje van mijn dromen... werden gezongen en gespeeld op gitaar of piano. De teksten waren gevloeid uit de pen van Cor Cordol en Paul Luiken. Ze vertelden over allerlei min of meer absurde situaties en waren daarbij ook nogal redelijk ondeugend. Er werd volop om gegrinnikt. Het publiek bleek zelfs gemotiveerd te zijn om enthousiast het refrein van het liedje 'Ik haat het als je klaar komt' mee te zingen, waarna nieuwsgierig de vraag werd opgeworpen hoe dit liedje in het verslag zou worden vermeld.
  Café Chantant
De laatste wissel vond plaats in de kerk. Daar traden om beuren Helen, Mark, Ben, Hans, Peter, Klaas, Heleen,Yvonne, Samir, Erika, Maartje, Cora, Cor, Mareen, Mariëlle, Dave, Carola, Dirk, Irina, Annelien en anderen op met een grote diversiteit aan leuke, lieve, vileine en prikkelende liedjes uit cabaret en kleinkunst.
Café Chantant is in 2004 opgestart door Feico de Leeuw met als doel een podium te creëren voor beginnende en gevorderde zangers en zangeressen.
Hier zagen we ook de vrouw die de artiesten voor deze middag gecontracteerd had, zelf optreden. Met begeleiding van Cor zong ze het leuke liedje over de stewardes Yolande
Café Chantant was een prachtig besluit van een lange middag met veel verschillende muzikale optredens. Gelukkig was er tussen de optredens door gelegenheid om nog even in korte pauze van een kwartier buiten van het mooie weer te genieten. Bij de laatste wisseling echter bleek de zon zich verscholen te hebben achter een wolkendek en was er een fris windje opgestoken. Niemand bleek spijt te hebben van de keus voor Uit! aan het Marktplein, want het was in 2016, evenals het jaar daarvoor, een zeer geslaagd evenement.