Start
Redactie
Beemster Agenda
Nieuwsarchief
Foto-impressies
In gesprek met
Verenigingen
Gastenboek
Over de Bengel
Links
Beemsters Fanfare een beetje anders dan anders
Winterconcert in het teken van de Beemster en zijn geschiedenis
Middenbeemster, 29 januari 2016  
Het was allemaal een beetje anders dan anders, het winterconcert door Beemsters Fanfare onder leiding van dirigent Wim Klaver op 28 en 29 januari 2016 in De Kuijk. Het fraai uitgevoerde programma liet het al vermoeden: het concert zou in het teken van de Beemster staan!
Mart en Cara
Ook anders was de presentatie. Dit keer waren Cara Stolp en Mart Hellingman die het programma met een gezellig Beemster babbeltje aan elkaar praatten en daarbij tevens een link legden naar de te spelen werken. Zo haalden ze herinneringen op aan de droogmaking en belangrijke personen uit de historie van de Beemster, waarop de gespeelde muziek dan anticipeerde.
Ook anders was de verlichting: elke muzikant zijn eigen lichtje boven de lessenaar in plaats van de oogverblindende schijnwerpers. Dat was zeker voor het publiek rustgevend. Een nadeel had dat wel, want het licht in de zaal was niet genoeg om de toelichting van de gespeelde werken op het programma te lezen of notities te maken.
Opleidingsorkest
Er zijn maar weinig speciaal over de Beemster geschreven composities en toch had het opleidingsorkest de opdracht de droogmaking imaginair voor te spiegelen door muziek uit de film King Kong van J.Newton Howard te spelen. Deze klonk mysterieus en spannend, dus daar viel voor het publiek wel in weg te dromen.
Het niet meer zo omvangrijke opleidingsorkest met als jongste lid Owen Mooren (9 jr.), weerde zich dapper. De door dit orkest uitgevoerde composities Jai Ho, geschreven door A.Rahman over de sloppenwijken van Bombay en Les Misérables van A.Boublil, klonken heel volwassen en riepen ondanks de door de componist bedoelde beelden toch een Beemster sfeertje op.
Beelden
Niet helemaal anders was het gebruik van de beamer. Martin Riool vertoonde foto's die speciaal toegespitst waren op Beemster zaken, zoals de afbeelding van de schrijfster Betje Wolff, die hier in de 18de eeuw tijdens haar huwelijk met ds. Adrianus Wolff woonde.
Hadden de Mart en Cara net niet verteld over de dansende koeien in de lente? Het swingende Sweet Caroline beëindigde het optreden van het opleidingsorkest zeer abrupt, want opeens kwamen van achter uit de zaal met veel gejoel en getoeter de leden van het grote orkest naar voren. Dirigent Wim Klaver spoedde zich naar zijn plekje op het podium. Geestdriftig werd ingezet met de mars Pioneers of the lowlands van J.de Haan en dat was natuurlijk weer een link naar de Beemster pioniers. Het daarop volgende Broken Sword van K.Houben relateerde aan het monument op 't Landje en beschreef muzikaal een enorme veldslag, waarbij het orkest eens even goed liet horen hoeveel geluid enthousiaste slagwerkers en blazers kunnen produceren.

Herkenbaar
Dirigent Klaver houdt van beschrijvende muziek en in het programma zaten daarvan juweeltjes, zoals Clouds van E.Swiggers waarbij de boven de Beemster drijvende wolken muzikaal gekaraktiseriseerd werden: watten wolkjes, schapenwolkjes en onweerswolken. Dat in dat prachtig en vol overtuiging gespeelde werk heel wat knallende donderslagen zaten, is te begrijpen.
Voor dit concert was een zangeres uitgenodigd: Isabella Braaf. Ze zong drie liedjes, waaronder Big Spender, een arrangement van dirigent Wim Klaver. Voor een feestelijke versiering van de zaal met muziekinstrumenten en agrarische voorwerpen zorgden Nelleke Ordeman en Saskia Belkom.

Jubilaris
Niet anders dan anders was het feit, dat er op zaterdagavond 28 januari wederom een jubilaris viel te huldigen en dat was Roelien Aardema, die al 25 jaar, verdeeld over Beemsters Fanfare en Kunst na Arbeid, haar partijtje heeft meegeblazen.